Menyusuri Laluan Kanopi Sungai Sedim

Benamkan diri anda dalam keindahan semula jadi, udara segar dan suara mengalirnya air sungai yang tenang. Ya, anda tidak salah dengar, kita akan menyusuri laluan kanopi yang menakjubkan di Sungai Sedim.

Fakta tentang Laluan Kanopi Sungai Sedim:

1. Ini merupakan laluan tertinggi di dunia: Di ketinggian 26 hingga 50 meter dari tanah, laluan ini adalah laluan tertinggi di dunia. Juga dianggap sebagai laluan terpanjang di Malaysia.

2. Memiliki panjang 925 meter: Laluan ini memiliki panjang keseluruhan 925 meter dan memanjang melalui Hutan Lipur Sungai Sedim.

3. Menawarkan pemandangan indah hutan hujan: Dari atas laluan kanopi, pengunjung dapat menikmati pemandangan memukau Hutan Lipur Sungai Sedim, yang merupakan bagian dari hutan hujan tropika Malaysia.

4.Ramah lingkungan: Pembangunan Laluan Kanopi ini dilakukan dengan mempertimbangkan dampaknya terhadap lingkungan alam, dengan usaha minimal untuk merusak vegetasi dan habitat alami.

5. Menawarkan aktiviti-aktiviti lain: Selain dari berjalan di Laluan Kanopi Sungai Sedim, pengunjung juga dapat menikmati kegiatan lain seperti tubing sungai, kayaking, dan trekking.

6. Menawarkan pengalaman untuk melihat fauna liar: Pengunjung dapat berharap untuk melihat berbagai jenis burung, monyet, dan mungkin binatang liar lainnya.

Berikut adalah beberapa aktiviti menarik yang boleh anda nikmati:

  1. Sky Walk: Aktiviti utama yang perlu dilakukan di Laluan Kanopi Sungai Sedim ialah menjelajah “Sky Walk” mereka. Dengan panjang 925 meter, ini adalah laluan kanopi terpanjang di dunia yang menyajikan pemandangan hutan hujan yang memukau.
  2. Aktiviti Petualangan: Sungai Sedim juga menjadi tempat yang ideal untuk aktiviti petualangan seperti rafting dan kayaking.
  3. Pemerhatian Burung: Sungai Sedim adalah habitat pelbagai jenis burung, menjadikannya tempat yang hebat untuk pemerhatian burung.
  4. Pendakian Hutan: Terdapat beberapa trek pendakian yang tersedia, sesuai untuk mereka yang ingin menjelajah dan berinteraksi lebih dekat dengan alam.
  5. Piknik: Terdapat beberapa kawasan piknik di sekitar Sungai Sedim, di mana anda boleh bersantai sambil menikmati kecantikan alam sekitar.
  6. Program Pendidikan: Program edukasi tentang kepelbagaian biologi hutan hujan juga disediakan untuk kanak-kanak dan orang dewasa.

Dibuka setiap hari dari jam 9.00 pagi sehingga 4.30 petang. (Tiket terakhir akan dijual pada jam 3.30 petang).

Harga tiket :

MyKad : RM10 ( Dewasa ) , RM6 ( 7-12 tahun )

Bukan warganegara : RM20

Lokasi: Kg Ulu Riau Tree Top Walk Kg Ulu, 09700 Karangan, Kedah

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *