Hutan Simpan Ulu Muda , Sik , Kedah

Kompleks Hutan Ulu Muda yang Lebih Besar (GUMFC) merupakan hutan dipterokarp rendah yang luas di Daerah Baling dan Sik, Kedah, Malaysia, berhampiran sempadan dengan Thailand. Kawasan ini memiliki biodiversiti tinggi berkat kadar bracongan dan gangguan manusia yang relatif rendah. Beberapa spesies yang terancam diketahui berada di GUMFC. Hutan ini terletak dalam ecoregion hutan hujan Semenanjung Malaysia.

Air yang disediakan melalui tasik-tasik buatan Muda, Pedu, dan Ahning menyokong kawasan pertanian Muda serta sebahagian besar Kedah, Pulau Pinang, dan Perlis.

Hutan ini telah mengalami penebangan secara berterusan dan secara haram di masa lampau, mungkin menyebabkan peningkatan sedimen dalam aliran air, dan masa depan hutan ini masih tidak pasti.

Bersama dengan biodiversitinya, Ulu Muda adalah lanskap hutan yang kritikal dan penting. Ia memerlukan perlindungan dan pengurusan yang lebih baik untuk memastikan ia kekal sebagai ekosistem yang mampan dan lestari untuk banyak generasi akan datang. Aktiviti pemburuan, pengumpulan produk hutan, pembalakan, kaedah penangkapan ikan yang haram, dan aktiviti pelancongan yang tidak mampan terus menjadi ancaman terhadap integriti kawasan ini.

Aksesibiliti: Terdapat dua pintu masuk utama ke Hutan Simpan Ulu Muda:

  1. Jeti KOPAM (Jeti Koperasi Kampung) di Tasik Muda berdekatan Gubir.
  2. Jejak pembalakan lama dari Gulau ke Kuala Lasor.

Bayaran : Percuma

Tempat letak kereta juga percuma di Jeti Gubir.

Populariti: Popular di kalangan peminat memancing tempatan dan pelancong penyelidikan antarabangsa. Anggaran bahawa semasa hujung minggu (Jumaat dan Sabtu), hutan simpan ini dikunjungi oleh kira-kira 50-100 orang. Pada hari biasa, kedatangan mungkin berkurangan hingga kosong. Musim kemuncak adalah dari Mei hingga Ogos. Aktiviti pelancong – 90% adalah penghobi memancing manakala hanya 10% adalah eco-pelancong.

Alamat : Kedah , Malaysia

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *